Każdy wie, że na budowie przyda się spora ilość piachu czy żwiru. Czy jest to budowa drogi, domu jednorodzinnego czy całego osiedla, to nie ma opcji by nie pojawił się transport kruszywa warszawa. Jak jednak je transportować? Jakie są zasady i gdzie znaleźć przepisy odnośnie takiego transportu? Szczegółowe informacje o transporcie kruszywa określa ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku – prawo o ruchu drogowym. Jest tam zapisane jak i za pomocą jakich pojazdów ma przebiegać transport piachu i innych kruszyw.
Jakim samochodem można transportować kruszywa?
Możliwości jest wiele – może być to ciągnik siodłowy, samochód ciężarowy 3-osiowy czy ciężarówka 4-osiowa. Te 3-osiowe najczęściej mogą przewozić do kilkunastu ton materiału, zaś 4-osiowe nawet ponad 20 ton. Największą ładowność będą miały ciągniki siodłowe z naczepą, jednak nadają się one głównie do budowy autostrad, gdzie dojazd jest bardzo dobry. Poruszanie się po placu budowy ciągnikiem siodłowym z naczepą może okazać się niemożliwe, znacznie lepiej do tego sprawdzą się zwykłe wywrotki. Kluczowe jest jednak to, by ładunek był zabezpieczony przed wysypaniem się poza pojazd. Kruszywo to materiał bardzo mały, którego ziarna są dużo mniejsze niż 1 cm średnicy, więc pojazd musi być szczelny.
Przewóz jest możliwy tylko w specjalnie przygotowanej, szczelnej skrzyni ładunkowej lub wywrotce. Wysypanie się kruszywa na drogę mogłoby spowodować przestraszenie kierowcy innego samochodu i gwałtowne ruchy z tym spowodowane mogące doprowadzić do wypadku, pogorszenie się warunków jezdnych (na nagrzanym asfalcie o świetnej przyczepności nawet mała ilość piasku może drastycznie obniżyć przyczepność i spowodować niebezpieczny poślizg samochodu) czy pogorszenie widoczności innych kierowców.
Samochodów również nie może być przeciążony. Każde auto transportowe budowlane ma w dowodzie rejestracyjnym maksymalną ładowność, której nie można przekroczyć. Jednak jest to tylko jeden z warunków. Przy załadunku trzeba być uważnym, by ciężar był rozmieszczony równomiernie (o ile przesunięcie przód-tył może jedynie uszkodzić samochód lub w najgorszym wypadku wpłynąć na długość drogi hamowania, to przesunięcie całego ładunku na prawą czy lewą stronę może podczas jazdy na zakręcie przewrócić całą wywrotkę).
Przy transporcie kruszywa niemałą wagę odgrywają również umiejętności kierowcy. O ile jazda po prostej, utwardzonej drodze nie stanowi kłopotu, to poruszanie się na zakrętach czy na placu budowy jest często bardzo trudnym wyzwaniem. Zmienia się zachowanie załadowanego pojazdu na zakrętach oraz zwiększa się droga hamowania. Kluczowa jest to odpowiednio szybka reakcja i umiejętność przewidywania.
Jak zorganizować transport piachu z innym kruszywem?
Kluczowe jest, by kruszywa transportować osobno. Kiedy mamy do przewiezienia różne kruszywa na przykład piach i żwir to należy je zabrać osobno, by uniknąć jego zmieszania. Gdy na placu budowy są ich małe ilości można wykorzystać do tego specjalne pojemniki na wywrotkach, które oddzielą od siebie różne rodzaje kruszyw.